Aktuella aktiviteter

11/9 2024

Österlen – Bussresa 11-13 september

ÖSTERLEN – konstvandring i Ystad, ateljébesök, museer, Kivik Art Centre, Backåkra m.m.

I samarbete med Vartofta Buss och Anders Svanberg går höstens resa till septemberljuva Österlen.
Under tre dagar kommer vi besöka flera spännande platser som uppvisar Österlens mångfald av kulturhistoria, imponerande landskap, litteratur, konst och kreativitet.
Vi kommer besöka Kivik Art Centre – nyöppnad skulpturpark på Svabesholms Kungsgård söder om Kivik, Österlens Museum med målningar av Ellen Trotzig (1878-1949) och Rockhead Art med konst av Ulf Lundell i Simrishamn, Maria Lancings äggkonst och rundvandring i Skillinge. Elna-Karin Helgessons keramikverkstad i Kåseberga och Dag Hammarskjölds Backåkra.
I skrivandes stund är inte alla besöksmål fastställda och bokade (vissa tillkommer och något kan ev. utgå).

Vi kommer bo två nätter på fina och högt rankade Hotell Fritiden & Kongress mitt i centrala Ystad.

Pris: 3500 kr/person med del i dubbelrum (enkelrumstillägg 1400 kr)
(Bussresa inklusive logi dubbelrum, lunch dag 1, hotellfrukost dag 2 och 3 samt guidningar)
Om du inte har ett utökat reseskydd i din hemförsäkring erbjuder vi ett avbeställningsskydd till en kostnad av 200 kr. Totalpriset blir då 3700 kr för del i dubbelrum / 5100 kr för enkelrum.

Anmälan snarast via mail, sms eller telefon till Per Forendal – se nedan! Ange: 1.Var du stiger på bussen, 2. Ressällskap, 3. Önskemål om specialkost och 4. Eventuella andra behov/önskemål.
Betala en deposition på 500 kr till bankgiro 846-6575 (SPF) eller swish 1231162932 före 31 maj – så att vi vet att du bestämt dig! Din slutbetalning vill vi ha senast 12 juli.

Avresa 07.00 från Resecentrum, hållplats för ersättningsbussar (P-platser på Resecentrums baksida) och 07.10 från Tant Brun (gamla busstationen).

Om du har frågor – tveka inte att kontakta Ing-Marie Pettersson, 0703760081, pettersson.ingmarie1@gmail.com eller Per Forendal, 0704444718, klosterkvarnen@outlook.com

Tidigare aktiviteter

28/5 2024

Dialog om konst: Från duk/papper till tavla 28/5

Christer Friberg tar oss genom material och teknik från det tomma underlaget till den hängande tavlan på våra väggar. Vad kan vi ha med oss förutom känsla, omdöme och konstnärligt utförande när vi betraktar en bild?
Vi får inblick i olika färgers teknik, dess uppbyggnad och egenskaper. Vad skiljer i kvalitet och varför är vissa färger är dyrare än andra? Vilken påverkan har underlaget för skapandet och det färdiga resultatet? Hur påverkar val av inramning resultat och hållbarhet? Skall motiv och känsla, tapet och omgivning, eller båda få styra en inramning? Skall man rama om sina tavlor? Ja, det är några av frågeställningarna i kvällens dialog.

Anmälan senast 21 maj till 0701 40 55 11 - Kaffe/te och ostfralla kommer att serveras.

Ta gärna med en vän och passa på att värva någon som inte redan är medlem i konstföreningen!

VARMT VÄLKOMMEN !

14/5 2024

Konstcirkel – Våravslutning 14/5

Tema: Göteborgskolorister och konstnärer från Österlen.

Nu är det dags för vårens sista träff på konstcirkeln.
Vi ses tisdag 14 maj kl. 17.30-20.00.

Per Forendal kommer berätta om och visa bilder av konstnären Madeleine Pyk som nyligen fyllde 90 år.
Pyk är en av Österlens mest kända konstnärer. Hon målar i en naivistisk stil, ofta med starka färger. Hennes motivkrets består ofta av landskap, stilleben och porträtt.
Hon har studerat vid Konstfack och Konstakademien och finns bland annat representerad på Moderna Museet och Norrköpings Museum. I Pyks motiv finns en stark längtan efter det idylliska.
Hon målar heta sommarbilder och isande vintervyer likväl som hon skildrar katter och tigrars väsen.
På konstföreningen resa till Österlen 11-13 september hoppas vi på att få se en del av Madeleine Pyks konstnärliga produktion.

Fika med kaffe/te och ostfralla (30 kr) kommer som vanligt att finnas tillgängligt i pausen.

Denna studiecirkel/konstcirkel arrangeras i samarbete med SV Skaraborg/Studieförbundet Vuxenskolan. Lokalen är i Vuxenskolans på Grönelundsgatan 4, Falköping.

Hösten konstcirkel planeras att starta tisdag 27 augusti.

Om du är intresserad av att vara med i konstcirkeln kontakta då gärna Margareta Rosvall 0706 85 97 28, Per Forendal 0704 44 47 18, Karin Hartelius 0702 36 05 84 eller Conny Pettersson 0705 40 79 79.

Varmt välkommen !

23/4 2024 Utbildning

Nytt datum för konstcirkeln 23/4

Göteborgskolorister och konstnärer på Österlen

Vårens konstcirkel fortsätter - Nästa tillfälle är tisdag 23 april kl 17.30-20.00.

Efter att förra tillfället 2 april blev inställt på grund av snöovädret fortsätter nu vårens konstcirkel.

Vi inleder kvällen med att summera våra intryck och upplevelser från utställningen "Den underbara färgen - Göteborgskolorismen i nytt ljus" på Göteborgs Konstmuseum.
Margareta Rosvall kommer att visa bilder samt förtydliga och repetera det hon påbörjade om koloristerna vid förra tillfället.

Karin Hartelius kommer att presentera och visa bilder av målaren Ellen Trotzig (1878-1949) som studerade på Valand för Carl Wilhelmsson och senare på Académie Colarossi i Paris.
Efter sina studier bosatte hon sig i Simrishamn och var verksam där fram till sin död.
Denna presentation blir en introduktion till våra vidare studier av konst och konstnärer med anknytning till Österlen.
Konstföreningens bussresa till Österlen 11-13 september börjar snart bli fulltecknad - om du är intresserad kontaktar du Per.

Om du har något föremål du vill ta och berätta om med denna gång eller vid vårens sista träff 14 maj, meddela då gärna någon av oss.

Fika med kaffe/te och ostfralla (30kr) kommer som vanligt att finnas tillgängligt i pausen.

Lokalen är i Vuxenskolan på Grönelundsgatan 4, Falköping.

Övriga cirkeltillfällen under vårterminen: 14 maj.

Karin Hartelius 0702 36 05 84 eller Conny Pettersson 0705 40 79 79.

Varmt välkommen!

Visa alla aktiviteter